Páté cvičení - Vědeckotechnické výpočty a vizualizace v Maple
Zadání: Proveďte v Maple úkoly dle následujícího popisu. Pokud posíláte řešení předem
nebo jste kvůli karanténě doma, výsledky jednotlivých úkolů dokumentujte
pomocí snímků obrazovky, ukládejte je do dokumentu aplikace MS Word
(zaznamenání: klávesa PrintScreen, pro zkušenější
Alt+PrintScreen, do Wordu vložit pomocí Ctrl+V, resp. Shift+Insert), který pošlete jako řešení
svým vyučujícím (podle pokynů
buď do Moodle, nebo zaslat mailem.) Formát .docx je již zapakovaný,
další použití archivního programu není potřeba.
- Nadefinujte, vykreslete či zpracujte funkce dle následujících pokynů:
- Vykreslete funkci y(φ) = sin(φ)
na intervalu 0 < φ < 4π červeně tečkovaně pomocí plot(f, ... )
- Pro každou hodnotu y(φ) nadefinujte na stejném intervalu novou veličinu
f(φ) = sin(y( φ ) ) + 3(y( φ ))2 − 1, vykreslete do stejného grafu
- V grafu popište osy a vložte i vlastní titulek grafu.
- Nakreslete 3D graf funkce
f(x, y) = (x2 + 3y2)
e1−x2−y2
pro −5 < x < 5 a −5 < y < 5
použitím funkce plot3d(f, ... ).
- Připravte funkci s volitelnými parametry a, b, c:
f(x, y) → ce( −(x−a)2
−(y−b)2)
Zobrazte ji v jediném 3D grafu
pro následující parametry a, b, c:
F = [ f(2, 3, 1) ;
f(2, −3, 2) ;
f(0, −2, −2) ;
f(−2, 1, 3) ]
- Spočítejte totální diferenciál funkce
f(x, y) = (x2 + 3y2)
e1−x2−y2
- Pomocí maticových
výpočtů vyřešte stejnou
soustavu rovnic, jako v minulém cvičení.
Výsledek zkontrolujte.
- V Maple vykreslete stejnou
funkci, jako v minulém cvičení, v rozsahu <-90°; 450°> (přepočtěte na radiány).
- Vyřešte limitu funkce
zadanou vyučujícím na tabuli. Pokud vyučující nic nenapsal
nebo se nemůžete podívat, protože nejste ve škole,
použijte individuální zadání limity.
Odkazy na návody na internetu:
Maple_Tutorial.mws (verze
v pdf pro Adobe Acrobat: Maple_Tutorial.pdf).
Instruktážní video k použití Maple..
V letním semestru si můžete zapsat kurz
Matlabu, nebo výuku programování v Pythonu,
kde si vyzkoušíte i řízení různých zařízení (robůtků a laboratorních experimentů) počítačem.
Způsob psaní matematických vzorců v html učíme v kurzu Programování pro web,
výuka probíhá v letním semestru společně s anglickou skupinou. Každá ze tří základních metod má své výhody i nevýhody.